Skapa OCR-nummer

  • Anställ en barnvakt

    Med hjälp av Anställ Privat gör du enkelt ett avtal med din barnvakt. Du behöver inte kunna räkna ut lön, skatt, RUT osv. Det gör e-tjänsten åt dig. När du har betalt avgiften får du dessutom en olycksfallsförsäkring för den du anlitar.

    När du avlönar din barnvakt privat blir din verkliga kostnad samma som den timlönen som ni har kommit överens om, så länge du har RUT-avdrag. Det innebär att med en timlön på 150 kr blir din kostnad 150 kr.

    När du avlönar privat och använder RUT-avdrag kvittas arbetsgivaravgiften mot RUT-avdraget. Dessutom behöver du inte betala moms.

    Vad kostar det då att anlita barnvakt när man betalar utan mellanhand jämfört med ett barnvaktsföretag? I vårt exempel utgår vi från att din barnvakt arbetar 20 timmar i veckan med en lön på 135 kr/timme och du utnyttjar RUT avdraget.

    Om priset för att anlita en barnvakt via ett företag är 358 kr per timme, kostar det dig 179 kr per timme så länge du har RUT-avdrag. När du har använt hela ditt RUT-avdrag måste du betala full timkostnad. I vårt exempel kommer ditt RUT-avdrag bara att räcka 20 veckor. Därefter måste du betala fullt pris dvs 358 kr per timme. Barnvakten får oftast mindre än 135 kr per timme i lön från barnvaktsföretaget.

    När du avlönar barnvakten själv under för 20 timmar/vecka under ett helt år, sparar du cirka 157 000 kr per år. Den stora prisskillnaden beror på barnvaktsföretagens höga overheadkostnader, moms och RUT-avdraget.

  • Anställ en pensionär

    Du kan naturligtvis anställa en pensionär som vill arbeta under kortare eller längre tid. När du använder Anställ Privat ser e-tjänsten till att det blir rätt och RUT och ROT gäller. 

    Förutom lönen fortsätter pensionären att tjäna in till sin egen pension även om hen har börjat ta ut pension. 

  • Anställ en skolungdom eller studerande

    Ska du betala lön till en skolungdom eller studerande?

    Studerande som tjänar mindre än 24 238 kr under 2024 är skattebefriade. De ska lämna ett intyg till dig (Skatteverkets blankett SKV 434). Du kan då nolla skattesatsen i systemet (under tidrapportering). E-tjänsten drar annars automatiskt 30 % inkomstskatt.

    Den som räknar med att tjäna mer än 24 238 kr under året kan begära jämkning.

    Om det vid årets slut visar sig att för mycket skatt betalats in, kommer Skatteverket att betala tillbaka överskottet till arbetstagaren (skatteåterbäring).

  • Anställ privat läxhjälp

    När du avlönar en läxhjälp privat och betalar tex en bruttolön på 130 kr/timme, blir din verkliga kostnad inklusive arbetsgivaravgift 171 kr/timme.

    De etablerade läxläsningsföretagen anlitar oftast gymnasister och studenter. De debiterar dig ca 400 kr/timme. Läxhjälparen får däremot bara mellan 100-130 kr/timme i lön. Om du istället själv administrerar läxhjälpen kan du mer än halvera kostnaden eller öka antalet timmar som ditt barn kan få hjälp med läxorna.

    Jämför kostnaden mellan att anlita ett läxläsningsföretag eller att betala en läxhjälp privat. Vi har valt att göra jämförelsen med en bruttokostnad på 400 kr/timme, vilket är vanligt förekommande pris om man anlitar ett läxläsningsföretag. Du får inte RUT-avdrag för läxhjälp.

    Om du har 2 timmar läxhjälp per vecka, blir det 800 kr/vecka när du anlitar ett läxläsningsföretag, respektive 342 kr/vecka om du anställer privat. Skillnaden på ett år blir 23 816 kr. Alternativt ger du ditt barn 70 extra timmar undervisning.

    Lättast hittar du villiga lärare via Högskolor och gymnasieskolor. Många universitetsstudenter och gymnasister extraknäcker gärna som läxhjälpare. 

  • Avlöna en Au pair

    Avlöna en au pair!

    Anställ Privat är perfekt när du ska avlöna din nyanlända Au Pair.

    Vi hjälper dig att registrera din Au Pair hos Skatteverket. Vi förser dig med alla nödvändiga handlingar och guidar dig genom registreringsprocessen. Vår e-tjänst räknar ut lön, skatt, RUT-avdrag och förmåner, när du ska betala lön. Den förser dig därefter med lönespecifikation och färdig ifylld arbetsgivardeklaration.

    Oftast har en Au Pair månadslön. I e-tjänsten görs löneberäkningarna däremot per timme. En Au Pair arbetar vanligtvis 25 timmar i veckan, dvs 100 timmar i månaden. Som exempel kan vi säga att din Au Pair tjänar 5 730 kr per månad. Då ska du ange 58 kr/timme i vår e-tjänst. Tänk på att alltid avrunda uppåt.

    Du rapporterar lön och förmåner i e-tjänsten varje månad. Om hen har arbetat hela månaden, anger du 100 timmar. E-tjänsten tar hänsyn till RUT-avdrag och skatt och ger besked om hur och när skatten ska betalas.

    Du behöver alltså inte kunna räkna ut lön, skatt eller RUT-avdrag. Det gör Anställ Privat åt dig. Smidigt och tryggt för både dig och den du avlönar!

    Kostnaden för att använda tjänsten under ett år är 1 800 kr. Anger du en kortare vistelsetid kostar tjänsten 150 kr för varje 30 dagars period.  

  • Anställningsavtal

    Anställningsavtalet som genereras när du använder e-tjänsten Anställ Privat är en särskild visstidsanställning per timme i enlighet med 5 § 1 p i lag (1982:80) om anställningsskydd. Det innebär att semesterersättning kan ingå i timlön om kontraktstiden är kortare än tre månader. E-tjänsten är anpassad efter detta dvs semesterersättning ingår i våra beräkningar.

    Om du väljer en längre avtalstid, innebär det att du frångår de regler som styr anställningsavtalet som du får fram genom e-tjänsten. Du måste då komplettera med ett eget anställningsavtal och beräkna semesterersättning/semesterlön utöver lönen. Det åligger dig som arbetsgivaren att reglera semesterersättning mm utifrån gällande lagstiftning. 

    Du kan naturligtvis fortfarande betala lön och får ut skattedeklarationen genom Anställ Privats e-tjänst även om du använder ett eget avtal.

  • Betala lön och skatt?

    När du använder e-tjänsten Anställ Privat är det enkelt att betala lön.

    När du rapporterat antal arbetade timmar och klickat på “Dags att betala lön” i vår tjänst, får du ett mail med en färdig lönespecifikation som visar hur mycket du ska betala i lön och en färdig ifylld arbetsgivardeklaration. 

    Följ instruktionerna du får i mailet från Anställ Privat. Där ser du tydligt hur mycket du ska betala ut i lön och hur mycket du ska betala till Skatteverket. 

    Enligt anställningsavtalet ska lönen betalas ut senast den 25:e varje månad. 

    Deklarationen som du får i mailet måste vara hos Skatteverket senast den 12 i månaden efter utbetalningsmånaden. Du får annars en förseningsavgift från Skatteverket.

  • Betala lönen vitt

    När du som privatperson använder e-tjänsten Anställ Privat för att avlöna en annan privatperson kan du vara säker på att det blir rätt och lagligt. Det blir dessutom inte dyrare än att betala svart eftersom RUT och ROT gäller och du inte behöver betala moms.

    Att arbeta svart innebär att man inte betalar skatt på sin lön och att arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgifter för den som arbetar. Det är inte lagligt. Dessutom är en svart lön inte pensionsgrundande och hen kan inte få referenser för framtida anställningar.

    Företag kan inte använda sig av Anställ Privat för att avlöna någon. Men alla företagare är också privatpersoner och kan då använda e-tjänsten. Är du privatperson som ska anlita annan privatperson för hjälp i och runt hemmet?

  • English instruction

    Welcome to Anställ Privat!

    Instruction film

    You have found Anställ Privat, which means that you already know that you can employ somebody directly without having a company. Anställ Privat allows for private persons to get help at home and facilitates the employment process with all its paperwork. To use the system the employer has to be over 18, live in Sweden and have a Swedish personnummer.

    This manual will guide you through the process of using the digital tool to administer the employment process. The tool is easy to use and we hope it will encourage you, as an individual, to employ people to get help with babysitting, cleaning, gardening, painting your house and many more things. It will make your life easier while it allows somebody else to work under good conditions.

    As the web page is in Swedish, we have prepared this translation to help you through the registration process. It looks long and complicated but don’t worry, it is not difficult and will only take you a few minutes to go through. You do not need to know the tax rules that apply when you employ somebody privately. The tool Anställ Privat takes care of it all for you. The only thing you need to do is to follow the instructions below. We’ll take it step by step.

    We recommend that you also watch this Instruction film.

    Anställ Privat applies to the following categories:

    *      Swedish citizens permanently residing in Sweden with tax form A (A-skattsedel)

    *      Foreign citizens that hold permanent residency in Sweden i.e. they have a Swedish tax number personnummer with tax form A (A-skattsedel)

    *      Asylum seekers that have an ID-card (LMA-card) from the Swedish Migration Agency that includes the letters AT-UND.

    The system generates all required documents related to employment and payment of salaries and tax, and automatically sends reports to the authorities when relevant. You don’t need to worry about the rules and regulations. The system takes care of it for you.

    If you require help to fill in these forms please give us a call on 070 775 46 46. We will be more than happy to help.

    Let’s start!

    1. Register your personal data
    • Open the welcome page to register your email address and choose a password under Registrera dig. You will get an email with your login details. Enter the system and fill in your personal details under Arbetsgivare = employer.

    Please note that the phone number that you register for the employer has to be connected to the Swish payment system.

    1. Register the employee

    After registering here you can continue to the page of the employee Gå vidare till Arbetstagare.  Remember to press Spara = save before you move on.

    • Now register the information of the employee = arbetstagare. Details include name, address, phone number and nationality. Fill in the salary you have agreed upon (should be salary before tax = gross salary), type of job to be done etc.
    • You must also register the persons ID-number. Välj typ av ID-nummer.
    • Choose Personnummer if the employee has a Swedish personnummer.
    • If the person is an asylum seeker he/she does not have a personnummer.

    You must then choose Samordningsnummer if he/she holds one.

    If the person is an asylum seeker and does not have a Samordningsnummer, you choose Födelsedatum (Date of Birth - YYYYMMDD).

    You also have to decide on the length of the contract. You can choose 1-90 days. Fill in under Startdatum (starting day) and Slutdatum (finishing day). The fee is 150 SEK/30 days for use of the system. Please note that you must count days and not full months. You can later report as many hours worked as needed within that time frame.

    The fee for the service includes insurance for the person you are employing provided that the person has a Swedish Personnummer and lives in Sweden. Please note that the insurance is valid only once you have paid the fee and during the contract period.

    It is important that the information in this form is correct, as it is the basis for the employment agreement and all other information that the system generates automatically, such as information to the relevant authorities.

    It is not necessary to fill in the bank account number now. You can pay the salary to a bank account or by Swish. If the person does not have a bank account you can pay cash.

    Make sure you press save the information, Spara, where after you press Hämta anställningsavtal (fetch employment agreement). You will now receive an email with the employment agreement attached.

    This might all seem complicated but you will solve it as you go along. 

    Don’t worry! You have already finished the main part of the work.

    • Print two copies of the agreement. Both of you must sign and take a copy each.
    1. Bekräfta att avtalet, starta olycksfallsförsäkringen

    Now you must confirm that the contract has been signed by pressing Bekräfta att avtalet, starta olycksfallsförsäkringen (confirm the agreement and activate the insurance).

    You will get a prompt from Swish in your mobile phone. Once you have paid the requested amount, you are ready to use the system in full and start reporting the time worked on the page Tidrapportering. You can either report day-by-day or just before paying the salary.

    1. Report hours worked

    You can now fill in the hours worked. To receive tax deduction RUT or ROT, (relevant if you pay tax in Sweden) you will have to choose the right box, depending on, which type of work has been done.

    • Tasks as dog sitting or helping with homework do not qualify for RUT nor ROT and have to be registered in the box at the top.
    • Cleaning, window cleaning, childcare, garden work etc. classify for RUT
    • Painting, carpentry etc. classify for ROT 

    For more information please contact Skatteverket (www.skatteverket.se). 

    The employee must pay 30% income tax, which is automatically calculated for the salary form and your tax declaration. Students however, could be exempt from tax, in which case they have to give you a signed form from Skatteverket (SKV 434 Intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag). In this case you can un-tick the tax box, change the % to 0 and then re-tick the box Lås skattesatsen (Lock the tax rate).  

    If you fill in hours worked under ROT you will have to give information requested concerning your property. 

    1. Pay salary and report tax

    Each month, at the very latest on the 25th, you press the button Dags att betala ut lön (Time to pay salary). Make sure you have chosen the right month for the report and payment.

    You will receive an email with two documents attached.

    –       The salary sheet, which shows the details of salary and tax and should be given to the employee.

    • A tax form, which you have to sign and send to the Swedish Tax Authorities.

    Follow the instructions in the mail. It tells you how much you have to pay to the employee Betala lön and how much you should pay to the tax authorities Du ska betala skatt och arbetsgivaravgift till Skatteverket.

    Please note that the tax payment and tax form must be at Skatteverket before the 12th of the month following the month of the salary payment. We recommend you pay the salary, send the tax declaration and pay the tax all at the same time.

    • Pay the salary to the employee’s bank account if he/she has one. You can also pay it with Swish if he/she has Swish. Otherwise you can pay cash. Don’t forget to ask for a signature if you pay cash. Please note that you should pay the net salary Att utbetala till den anställde to the employee. Their income tax will be included in your payment to the tax authorities.
    • Print the tax form, which is completed by the system, ready to be sent to your local tax authorities once you have signed it. 

    Now you are done!! It was easy wasn’t it?

    Thank you for using Anställ Privat!

    Please contact us if you need any further clarifications or have suggestions how we can improve the system and the user instructions.

    Anställ Privat
    info@anstallprivat.se

    Phone:
    070 775 46 46 Cecilia Brunnström 
    073 554 88 20 Nils Bacos 

  • Får flyktingar från Ukraina jobba?

    De som kommer från Ukraina får lov att arbeta så fort de har beviljats uppehållstillstånd. Den som beviljats tillstånd enligt EU-s massflyktsdirektiv får ett så kallat uppehållstillståndskort (UT-kort).

    Det enda du behöver förvissa dig om är att personen du avlönar har ett UT-kort med en QR-kod. Koden leder till en webbsida som visar om kortet är giltigt och kortinnehavaren har rätt att arbeta.

    Om personen inte har ett samordningsnummer får du en blankett via vår e-tjänst som ska skickas in till Skatteverket, samtidigt som du får anställningsavtalet i din e-post. Följ instruktionerna i mailet.

    Anställ Privat tar automatiskt hand om rapportering till myndigheter. Det behöver du inte tänka på när du använder tjänsten.

    Observera att du inte kan betala ut lön till en flykting som inte har fått sitt samordningsnummer. Avvakta med att betala lön tills hen har fått samordningsnumret (se anställningsavtalet punkt 2.1). Om du får samordningsnumret i efterhand måste du fylla i det för hand på deklarationsblanketten.

    Vi kan för närvarande tyvärr inte erbjuda en olycksfallsförsäkring för flyktingar. Detta är viktigt att tänka på när du väljer vilka arbetsuppgifter hen ska utföra! 

     

  • Förnya ett kontrakt - samma arbetstagare

    Har du redan använt e-tjänsten Anställ Privat och ska förnya ett kontrakt? Gå då in på Mina arbetstagare och välj sedan Lägg till arbetstagare.

    Välj tidigare arbetstagare i rullgardinsmenyn. Då fylls personuppgifterna i automatiskt. Du måste sedan bara komplettera med tidsperiod, lön och typ av arbete. Spara och hämta anställningsavtal. Följ instruktionerna när du får det nya kontraktet i din e-post. Kom ihåg att bekräfta avtalet och starta olycksfallsförsäkringen.  Notera att du inte kan redigera i ett tidigare kontrakt som är bekräftat.

  • Hur mycket kostar en arbetad timme?

    Det är en överenskommelse mellan den som arbetar och den som ska betala lön. 

    Som arbetsgivare ska du betala den timkostnad som ni kommit överens om, plus arbetsgivaravgift på 31,42 kr*. Det innebär alltså att din kostnad blir 131,42 kr om lönen är 100 kr/tim.

    Om arbetet däremot är berättigat till RUT- eller ROT-avdrag, fyller du i antalet arbetade timmar under ROT eller RUT i tidrapporten. Din kostnad blir då endast 100 kr för en arbetad timme. Läs mer under ROT- och RUT-avdrag. 

    E-tjänsten räknar automatiskt ut hur mycket lön och skatt du ska betala och räknar ut RUT och ROT när det är aktuellt. Du behöver bara skriva under deklarationen som du får i din e-post och posta den till Skatteverket.  

    * i vissa fall är arbetsgivaravgiften lägre. Det håller systemet reda på åt dig. 

  • Ingår olycksfallsförsäkring?

    Olycksfallsförsäkring ingår för person som har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige. Försäkringen gäller tidigast från den tidpunkt då du har betalt registreringsavgiften och längst till den tid som finns angiven som slutdatum i det registrerade anställningsavtalet. Försäkringen gäller under arbetstid samt vid resa i direkt anslutning till och från arbetet. 
    Försäkringen ersätter

    • Medicinsk och ekonomisk invaliditet upp till 525 000 kr
    • Olycksfallshjälpen upp till 4 500 kr
    • Engångsbelopp vid vård 800
    • Engångsbelopp för personliga tillhörigheter 1 500 kr
    • Merkostnader upp till 157 500 kr
    • Kostnader för hjälpmedel upp till 52 500 kr
    • Tandskadekostnader upp till 5 år
    • Krishjälp upp till 26 250 kr
    • Vid dödsfall på grund av olycksfall 52 500 kr

    Försäkringsbeloppet för medicinsk och ekonomisk invaliditet minskas med 5 procentenheter per år från och med det år den försäkrade fyller 56 år, men aldrig till lägre än 25 procent.

    Försäkringsvillkoren i sin helhet kan du läsa här.
    Olycksfallsförsäkring ingår inte för asylsökande.
    Personer som är undantagna kravet på arbetstillstånd (har ID-kort från Migrationsverket med AT-UND) har rätt att arbeta i Sverige. Vi har valt att öppna systemet för denna grupp, trots att de kommer att vara oförsäkrade. På anställningsavtalet kommer det att stå “Det finns idag ingen möjlighet att lösa olycksfallsförsäkring för asylsökande vilket parterna är medvetna om”

  • Kommunicera med arbetstagaren

    Arbetsgivare och arbetstagare kommer överens om:

    • Lönens storlek
    • Vad arbetstagaren ska göra
    • Under vilken tid arbetet ska pågå

    Fyll i uppgifterna  under Mina arbetstagare. 

    Förbered arbetet!

    • Tänk igenom vad det är du vill ha utfört. Det hjälper att skriva listor. Ibland går ett arbetsmoment mycket fortare än du hade tänkt och då är det bra att ha förberett nästa arbetsuppgift.
    • Se till att redskap och verktyg finns på plats. 
    • Instruera hur du vill att arbetet ska utföras. 
    • Var tydlig med när du vill ha arbetet utfört och när arbetsdagen börjar och ska sluta. Det är lämpligt att prata igenom detta i samband med att ni skriver anställningsavtal.
    • Ta inte för givet att vi alla gör saker på samma sätt. Följ upp regelbundet!
  • Nytt lösenord

    Har du fått ett lösenord med tecken som du inte hittar på ditt tangentbord kan du markera lösenordet, kopiera och klistra in det. Det är det säkraste sättet att få det att bli rätt! 

    När systemet sedan ber dig ändra lösenord ska du som “gammalt lösenord” ange det du fick i mailet. Sen skriver du in nytt lösenord och bekräftar det.

    Alternativt kan du använda följande länk för att hitta var på ditt tangentbord du hittar fler tecken.

  • RUT-och ROT-avdrag?

    Du som arbetsgivare kan få RUT- och ROT- avdrag även när du avlönar en person privat. Kontrollera vilka arbetsuppgifter du kan få avdrag för.

    Om du anger i tidrapporteringen att arbetet som utförts är ett ROT/RUT-arbete, reglerar e-tjänsten detta automatiskt. Du betalar då endast bruttolön. 

    När du avlönar privat behöver du inte heller betala 25% moms. 

    Om du har möjlighet att utnyttja RUT/ROT kvittas  arbetsgivaravgiften bort. Det betyder alltså att din totala kostnad då blir lika med timlönen. 

  • RUT-och ROT-avdrag för arbete i föräldrars bostad?
     
     

    Du kan få RUT-avdrag för tjänster som utförs i din förälders hem om du har haft utgift för tjänsten.

    Du kan få ROT-avdrag för arbete som utförs i dina föräldrars bostad om du har haft utgift för arbetet. Det krävs dessutom att du helt eller delvis äger den bostaden.

  • Semesterersättning

    Semesterersättning ska vara inkluderat för anställningsavtal kortare än 3 månader. För avtal längre än tre månader ska semesterersättning/lön betalas ut separat. Om du anger en längre avtalsperiod än 3 månader ansvarar du själv för att semesterersättning mm följer gällande lagstiftning. Nedan beskriver vi hur semesterersättning beräknas när avtalstiden är kortare än 3 månader.

    När ni förhandlar om anställning och lön ska du informera den anställde om att semesterersättning räknas med i timlönen. Det kommer att framgå på lönespecifikationen att semesterersättning ingår.

    Exempel på hur du ska räkna: Lön 100 kr/timme utan semesterersättning ger timlön 112 kr inklusive semesterersättning. (100 kr x 1,12= 112 kr).

    Du ska ange lönen inklusive semesterersättning i rutan ”Timlön brutto sek” samtidigt som du fyller i din arbetstagares personuppgifter i vår tjänst. Man kan endast ange timlön i hela kronor.

    Timlön utan semesterersättning

    12 % semesterersättning

    Lön inklusive semesterersättning

    100 kr

    12 kr

    112 kr

    150 kr

    18 kr

    168 kr

    200 kr

    24 kr

    224 kr

    250 kr

    30 kr

    280 kr

  • Tips för arbetsgivare och arbetstagare

    Identitetskontroll

    I samband med kontraktsskrivning ska arbetsgivare och arbetstagare legitimera sig för varandra.  

    Tänk på säkerhet

    Som arbetsgivare ansvarar du för den anställdes säkerhet även om den anställde är olycksfallsförsäkrad. Fundera på om det finns några riskmoment i arbetet och eliminera dessa risker. Se till att stegen inte är rutten, varna för gropen i marken etc. Instruera hur verktyg och redskap ska användas säkert.

    Du som är arbetstagare måste tänka på din egen säkerhet. Fråga om råd om du inte har någon erfarenhet!

    Anställningstid 

    Anställningsavtalet och vårt system bygger på att anställningstiden är högst 3 månader. Man kan efter ett uppehåll skriva ett nytt avtal. Man kan däremot inte förlänga ett bekräftat avtal även om det är kortare än tre månader utan måste i så fall skriva ett nytt. 

    Kommunikation

    Kommunikation är alltid svårt. Det är bättre att förklara en gång för mycket än en gång för lite. Var tydlig och ha tålamod! 

    Om du som anställd inte förstår en arbetsinstruktion ska du naturligtvis fråga.

  • Tidrapportering

    Du kan rapportera arbetade timmar i e-tjänsten när du har registrerat dig själv och arbetstagaren och betalt avgiften till Anställ Privat.

    Gå till Mina arbetstagare och välj den person det gäller. Klicka på “Tidrapportering”.

    Du får nu möjlighet att välja med ROT, RUT eller utan avdragsmöjlighet. Om arbetet är ROT/RUT klassat reglerar e-tjänsten automatiskt avdraget.

  • Vad kostar det att använda e-tjänsten?

    Det är arbetsgivaren som betalar avgiften till e-tjänsten. Man kan välja mellan 1-90 dagar (obs. räkna dagar, inte månader). Kostnaden för att använda e-tjänsten är 150 kr per anställd och avtal om 1-30 dagar (minimum). Avtalstid om 31-60 dagar kostar 300 kr och 61-90 dagar kostar 450 kr. 

    I priset ingår en olycksfallsförsäkring för den du avlönar, förutsatt att personen har ett svenskt personnummer och är bosatt i Sverige. Notera att försäkringen börjar gälla först när du betalt avgiften och kontraktstiden påbörjats, dock max den tid kontraktet är giltigt.

    Du betalar genom att klicka på Bekräfta avtalet, starta olycksfallsförsäkringen. Då får du en notis i din Swish och betalar där enkelt med hjälp av den. 

  • Vad gör jag för fel om systemet låst sig?

    Har du problem vid användning av e-tjänsten?

    Orsaker till att systemet kan låsa sig när du lägger upp ett avtal kan vara att

    • du inte tryckt på knappen “Spara” under arbetsgivarens uppgifter, innan du hämtar anställningsavtalet för underskrift
    • du inte tryckt på knappen “Spara” under arbetstagarens uppgifter, innan du hämtar anställningsavtalet för underskrift
    • arbetsgivarens mobilnummer är inte kopplat till Swish
    • anställningsavtalets startdatum ligger bakåt i tiden
    • anställningstiden överskrider 360 dagar
    • du har kanske glömt ange arbetstagarens medborgarskap

    Om systemet inte tillåter dig att gå vidare när du ska registrera dig själv eller en arbetstagare måste du först och främst kontrollera om några av rutorna är rödmarkerade. Alla rutor med * måste fyllas i.

    Orsaker till att systemet låst sig när du ska tidrapportera kan vara att

    • du inte har ett gällande avtal
    • kontraktstiden har överskridits

    Åtgärd: Teckna ett nytt avtal och gör sedan löneutbetalningen. 

    Om detta inte löser ditt problem ber vi dig kontakta oss direkt via info@anstallprivat.se eller telefon 070 775 46 46 eller 0735 54 88 20. Det är lika viktigt för oss som för dig att allt fungerar som det ska.

  • Vad ska man betala i lön?

    Vad är en skälig lön? Hur mycket tjänar andra? Vi konstaterar att timlönerna för de som har avlönats genom e-tjänsten skiftar och ligger mellan 80 – 285 kronor per timme (2021). Variationen är stor och avhängig av arbetsuppgift, ålder, erfarenhet, språkkunskap, krav på körkort, antal arbetstillfällen på orten, etc. Lönerna varierar stort över landet. 

    Om vi jämför några olika löneavtal t.ex. butiker, lager, hantverkare mm, och räknar fram ett snitt, så får vi fram följande siffror (kr per timme, år 2020). 

    Ålder                        Genomsnitt
    15 år                             79 kr
    16 år                             89 kr
    17 år                             95 kr
    18 år                           139 kr
    19 år                           140 kr
    20 år                           143 kr

    En målare har en snittlön på 32 000 kr per månad (191,60 kr/tim, år 2020). En lärling har 19 000 kr per månad (113,80 kr/tim) om de gått målerilinje på gymnasiet.

    En snickare har en snittlön på 35 000 kr per månad (209,60 kr/tim, år 2020). En lärling har mellan 20 800 kr - 27 200 kr per månad (timlön 124,55 kr – 162,87 kr) beroende på var han befinner sig i lärlingsprocessen. 

    En städare har en snittlön på 23 700 kr per månad (141,90 kr/tim, år 2020). 

    En trädgårdsarbetare har en snittlön på 24 700 kr per månad (147,90 kr/tim år 2020).

    Arbetsgivaren och arbetstagaren ska komma överens om lön. 

    Ovan angivna löner är bara exempel. Notera att de anges utan semesterersättning. Det är därför lämpligt att höja med 12 % när ni diskuterar lön. Lönen som du anger i e-tjänsten ska vara inklusive semesterersättning.

    De flesta kollektivavtal föreskriver att arbetsgivaren ska betala en tjänstepensionspremie till en anställd som fyllt 25 år. Premien är 4,5%. Tjänstepensionspremie ingår inte i Anställ Privats system. Det kan därför vara lämpligt att öka timlönen med 4,5% för att kompensera den anställde för utebliven tjänstepension.

  • Var hittar jag arbetskraft?

    Du kan hitta arbetskraft eller söka jobb genom att annonsera på nätet. Facebook har ofta lokala sidor eller grupper där man kan lägga ut en förfrågan. Det finns många som söker jobb – även i ditt närområde – och kan ta ett korttidsuppdrag medan de söker fast arbete. Var inte rädd för att ställa frågan och tala om att du söker arbetskraft. 

    Fråga dina grannar. Använd dig av anslagstavlor eller annonsera i lokalpressen. Tänk på att skriva din annons på både svenska och engelska om du också vill nå arbetssökande som inte talar flytande svenska. 

    När du har hittat personen som ska hjälpa dig går du till e-tjänsten för att göra ett anställningsavtal. 

  • Vem bestämmer arbetstiden?

    Det är du som anställer som måste tänka igenom hur många timmar du vill att den anställde ska arbeta. Det går utmärkt att anlita någon för enstaka tillfällen, ett par timmar, på daglig basis eller en gång i veckan under en längre period. Kom överens med den du anlitar om vilka tider som passar er båda bäst. Avtal och löneadministration sköter du enkelt med hjälp av Anställ Privats e-tjänst. 

  • Vem betalar in skatt och arbetsgivaravgift?

    För enkelhetens skull är anställningsavtalet så formulerat att det alltid är arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgift och preliminärskatt. När du använder e-tjänsten Anställ Privat behöver du inte göra några beräkningar själv. Det sköter tjänsten åt dig.

    I systemet dras 30% inkomstskatt om du inte lägger in en annan procentsats. Du ska bara lägga in annan procentsats om den anställde lämnat intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag – jämkning (Skatteverkets blankett SKV 434 för studerande) eller om den anställde lämnat ett skriftligt besked från Skattemyndigheten som anger annan procentsats.

    Om det vid årets slut visar sig att för mycket skatt betalats in, kommer Skatteverket att betala tillbaka överskottet till arbetstagaren (skatteåterbäring).

    Vi avråder från att göra några som helst avsteg från vår avtalsmall, eftersom beräkningarna i vårt system bygger på anställningsavtalet.

    Kontrollera tidrapporteringen för löneperioden innan du trycker på knappen “Dags att betala lön”. Därefter kan du inte ändra uppgifterna.

    Du får sedan automatiskt ett mail med instruktioner om hur mycket du ska betala i lön, skatt och arbetsgivaravgift. Du får ett lönebesked och en färdig ifylld arbetsgivardeklaration som du ska skriva under och skicka in till Skatteverket. Eventuellt RUT- och ROT-avdrag räknas fram automatiskt av e-tjänsten. Bankgironumret till Skatteverket finns angivet i mailet. 

    Skatteinbetalning och deklarationsblankett ska finnas hos Skatteverket senast den 12:e månaden efter det att lönen betalts ut. Vi rekommenderar att du som arbetsgivare betalar lön och skatter samtidigt som du skriver ut lönebesked och arbetsgivardeklaration.

    OBS! I samband med årsskiftet ska du kontrollera att du deklarerar på rätt blankett. Lön utbetald i december ska deklareras på blankett för året det gäller. Lön utbetald i januari ska deklareras på blankett för året det gäller. 

  • Vem kan använda e-tjänsten?

    E-tjänsten kan användas av:

    1. Privatperson som bor i Sverige, har svenskt personnummer och har fyllt 18 år. (Arbetsgivare)
    2. Tjänsten kan användas för att avlöna arbetstagare som uppfyller nedanstående kriterier:
    • Person som är bosatt i Sverige, har svenskt personnummer och har A-skattsedel. 
    • Au Pair vars avsikt är att vara i Sverige 6 månader eller längre.
    • Asylsökande som är undantagen kravet på arbetstillstånd, har ett ID-kort (LMA-kort) från Migrationsverket med koden AT-UND. Notera att det för närvarande tyvärr inte är möjligt att lösa olycksfalls-försäkring för asylsökande. Vi hoppas kunna finna en lösning på detta inom kort. 
  • Vilka arbetsuppgifter kan det röra sig om?

    Alla jobb som görs av en privatperson för en annan privatperson kan betalas med hjälp av e-tjänsten. Du kanske bara behöver hjälp med lite hushållsarbete? Eller ett par timmars hjälp med att måla staketet på tomten, rastning av hunden eller hjälp och sällskap när du går och handlar? 

    Eller, du kanske behöver installera om internet eller uppdatera din dator? Du vill kanske att dina gamla föräldrar ska få lite extra hjälp i hemmet eller sällskap på en promenad. Barnen behöver hämtas på dagis en gång i veckan så att du hinner handla! 

    Det är bara din fantasi som sätter gränsen! 

    Det kan röra sig om hjälp vid enstaka tillfällen eller kanske någon som kommer regelbundet, kanske en gång i veckan. Du kommer att bli förvånad över hur många kvalificerade människor som finns tillgängliga.

    Det är enkelt att som privatperson avlöna en annan privatperson när du använder e-tjänsten Anställ Privat.

  • Vilken webbläsare fungerar bäst?

    Vi rekommenderar att du använder Google Chrome som webbläsare för att få bästa möjliga funktionalitet på www.anstallprivat.se